sākumlapajūsu jautājumslapas karte Ru En
AA  
SUSTENTO > Visi jaunumi > Eiropa Latvijā Drukāt
Eiropa Latvijā

Eiropa Latvijā

Reizēm mums šķiet, ka esam tik tālu no Eiropas Savienības (ES) un pasaules, ka to pat grūti pamanīt. Ja nu vienīgi par to atgādina eiro naudiņa mūsu maciņos un veikalos. Tomēr ES likumdošana mūs – ikvienu Latvijas iedzīvotāju un, protams, arī cilvēkus ar invaliditāti – ietekmē ļoti tieši.

ES ir pieņemtas četras regulas, kas paredz, ka cilvēki ar invaliditāti ir tiesīgi izmantot sabiedrisko transportu tāpat kā jebkurš cits. Šīs regulas ne tikai paredz tiesības, bet arī uzliek par pienākumu Eiropas Savienības valstīm nodrošināt iespēju cilvēkiem ar pārvietošanās grūtībām izmantot sabiedrisko transportu.

Pirmā regula bija par personu ar invaliditāti un personu ar ierobežotām pārvietošanās spējām tiesībām, ceļojot ar gaisa transportu (ESregula Nr. 1107/2006). Nākamajā gadā tā svinēs jau savu 10 gadadienu.

Šī ES regula paredz, ka:

  • ir tiesības uz bezmaksas palīdzību, iekāpjot un izkāpjot lidostā;
  • nedrīkst atteikt iekāpšanu ierobežoto pārvietošanās spēju dēļ, ja vien lidmašīna fiziski nav par mazu vai ir kādi citi drošības apsvērumi;
  • pasažierim nepieciešamā palīdzība jāpiesaka 48 stundas pirms ceļojuma;
  • personālam nav pienākuma pasažieriem ar kustību traucējiem brauciena laikā palīdzēt ēst vai ieņemt zāles;
  • personālam jābūt apmācītam strādāt ar pasažieriem, kuriem ir invaliditāte.

Kā tas darbojas Latvijā?

Ja jums šķiet, ka paši nespēsiet droši nokļūt līdz lidmašīnai un tajā iesēsties, tad vienmēr ir iespēja saņemt īpaši apmācītu asistentu palīdzību. Nav pat svarīgi, kāds ir jūsu nedrošības iemesls – kustību traucējumi, redzes vai dzirde traucējumi, nespēja labi orientēties telpā vai vienkārši salauzta kāja. Šādu palīdzību varat pasūtīt arī vecajiem cilvēkiem, kas, iespējams, ikdienā paši tiek ar visu galā, bet lidostā vienkārši nespēs saviem spēkiem pievarēt garos koridorus. Pieprasot palīdzību, jums nekad neliks uzrādīt  invaliditātes apliecību. Tā nav obligāta.

Lai saņemtu nepieciešamo palīdzību, tā jāpiesaka 48 stundas iepriekš. To visbiežāk iespējams izdarīt, jau iegādājoties biļetes. Palīdzību ir jāpiesaka tajā aviokompānijā, ar kuru ceļojat. Katrai no tām kārtība var nedaudz atšķirties, tomēr visas lūgs norādīt jūsu vārdu un uzvārdu, lidojuma reisu, bet, ja pārvietojaties ratiņkrēslā, tad arī informāciju par to.

Starptautiskajā lidostā “Rīga”, ja esat pieteicis palīdzību, asistenti jūs pavadīs no mašīnas vai taksometra stāvvietas, vai reģistrācijas līdz lidmašīnas sēdeklim. Tajos gadījumos, ja jūs pats lidmašīnā ieiet nevarēsit, lidostā “Rīga” ir atbilstoši palīglīdzekļi, lai pasažieris nejustu nekādas neērtības. Asistenti pie ieejas lidmašīnā palīdzēs pārsēsties šauros ratiņos, ar kuriem ērti varēs iebraukt lidmašīnas salonā.

Savukārt, ja ir grūti staigāt, lidostā ir iespēja izmantot ratiņkrēslu, lai ērtāk pārvarētu lielus attālumus. Šī pakalpojuma apmaksai tiek izmantots solidaritātes princips – tas nozīmē, ka katrs lidmašīnas pasažieris pie savas biļetes piemaksā dažus centus, kurus pēc tam izmanto, lai vajadzības gadījumā ikvienam būtu pieejama palīdzība. 

Diskusijas

 

Apmeklētāji: 3335351